افیوژن پلورال

این شرایط به وجود مایع در فضای پلورال اشاره دارد. این مایع، بخش آویزان فضای پلورال را به دلیل گرانش اشغال می‌کند، بنابراین وقتی بیمار قائم یا نیمه‌قائم است، ابتدا منطقه تحتانی  CXR را اشغال می‌کند. با این حال، اگر بیمار طاقباز باشد، سطح خلفی فضای پلورال را اشغال می‌کند.

تفسیر رادیولوژیک

ویژگی مشخص سفید شدن غیر طبیعی پلورال افیوژن این است که تراکم آن تماما یکنواخت است، تکه تکه نیست. اکثر بیمارانی که شما می‌بینید، x-ray خود را ایستاده یا نیمه ایستاده می‌گیرند:

● یک افیوژن کوچک به عنوان پرشدگی از زاویه کوستوفرنیک(منطقه‌ای در CXR بین دیافراگم آن سمت و دیواره قفسه سینه) خود را نشان می‌دهد.

● در افیوژن متوسط، بالای مایع یک خط افقی دیده می‌شود و یک هلال در نقطه‌ای که مایع با دیواره قفسه سینه در تماس است مشاهده می‌شود. دیافراگم آن سمت مبهم است (شکل ۱۷-۵).

● با یک افیوژن بسیار زیاد شیفت مدیاستین به دور از محل افیوژن، ممکن است رخ دهد. یک افیوژن بزرگ یکی دیگر از علل پیدایش سفیدی است، اما موقعیت مدیاستین به شما می‌گوید که آیا به علت آتلکتازی است یا افیوژن (شکل ۱۸-۵). اگر بیمار در حال طاقباز باشد، مایع یک وضعیت خلفی را اتخاذ می‌کند. به این ترتیب افزایش سفید شدن عمومی در زمینه ریه وجود خواهد داشت. ریه هنوز هم دیده می‌شود و به طور موثری از طریق یک لایه نازک مایع مشاهده می‌شود.

ادم ریوی

اکثر موارد ناشی از نقص بطن چپ است. ویژگی‌ها عبارتند از:

● قلب معمولا بزرگ شده است.

● در اطراف هیلوم‌ها ممکن است وجود داشته باشد، همانطور که در بالا توضیح داده شد، (شکل ۱۹-۵).

● خطوط کوچک و نازک افقی ممکن است وجود داشته باشد که در مناطق تحتانی که ریه با دیواره قفسه سینه در تماس است دیده می شوند. اینها به علت ادم در مواد ریه یا فضای بینابینی به جای آلوئول‌ها هستند و به عنوان خطوط Kerley B شناخته می‌شوند (شکل ۲۰-۵ و ۲۱-۵).

● وریدهای بزرگ متورم در مناطق فوقانی وجود دارند (شکل ۲۰-۵).

افیوژن پلورال ممکن است وجود داشته باشد.

تفسیر-عکس-رادیوگرافی-قفسه-سینه-01

شکل ۱۷-۵ افیوژن پلورال راست. سفیدی یکنواخت در بیس همی توراکس راست با یک سطح فوقانی افقی و یک منیسک در دیواره قفسه سینه

تفسیر-عکس-رادیوگرافی-قفسه-سینه-02

شکل ۱۸-۵ افیوژن پلورال چپ. سفیدی یکنواخت در همی توراکس چپ و قلب  دیده می‌شود و مدیاستین به راست جا به جا شده است. حجم بسیار زیاد در سمت چپ بعلت یک افیوژن پلورال حجیم وجود دارد.

تفسیر-عکس-رادیوگرافی-قفسه-سینه-03

شکل ۱۹-۵ نارسایی قلبی و ادم ریوی آلوئولار. قلب بزرگ شده و consolidation دوطرفه اطراف هیلوم ها وجود دارد، که " بال خفاش" خوانده می‌شود. به افیوژن پلورال کوچک چپ توجه نمایید.

تفسیر-عکس-رادیوگرافی-قفسه-سینه-04

شکل ۲۰-۵ ادم بینابینی ریه. قلب بزرگ شده است. برجستگی وریدهای لوب فوقانی(فلش) وجود دارد که نشانه انحراف خون لوب فوقانی است. خطوط Kerley B در بیس راست دیده می‌شود و افیوژن پلورال کوچک در ست راست وجود دارد.

تفسیر-عکس-رادیوگرافی-قفسه-سینه-05

شکل ۲۱-۵ خطوط Kerley B . خطوط نازک افقی سفید در حال رسیدن به سطح پلورال در زاویه کوستوفرنیک دیده می‌شوند.

پنوموتوراکس

دلیل مهمی است که ریه بیش از حد سیاه است و به هوا در فضای پلورال اشاره دارد. ویژگی های CXR عبارتند از:

● لبه ریه به عنوان یک خط سفید موازی با دیواره قفسه سینه دیده می‌شود (شکل ۲۲-۵).

● علامت ریه‌ها فراتر از این خط سفید نیست.

● ناحیه خارج از این لبه ریه سیاه‌تر از ناحیه درون خط است. پنوموتوراکس ممکن است کل همی توراکس را شامل شود و در این مورد نشانه‌های قابل مشاهده ریه وجود نخواهد داشت. در پنوموتوراکس تنشنی، هوا در فضای پلورال به طور پیوسته افزایش می‌یابد و فشار قابل توجهی را می تواند ایجاد کند و مدیاستین را به سمت طرف مقابل می‌کشاند(شکل ۲۳-۵).

این حالت موجب ایست قلب می‌تواند گردد و در نتیجه یک اورژانسی جراحی است.

تفسیر-عکس-رادیوگرافی-قفسه-سینه-06

شکل ۲۲-۵ پنوموتوراکس راست. یک ناحیه سیاه در همی توراکس راست ریه راست را احاطه می‌کند که لبه آن به عنوان یک خط سفید(فلش ها) به وضوح دیده می‌شود. نشانه های ریه به این ناحیه سیاه گسترش نمی‌یابد.

تفسیر-عکس-رادیوگرافی-قفسه-سینه-07

شکل ۲۳-۵ پنوموتوراکس تنشنی چپ. همی توراکس چپ دارای هیچ نشانه ریوی نیست. قلب و مدیاستین به راست شیفت پیدا کرده‌اند.

خطر : شما نباید از ونتیلیشن فشار مثبت(CPAP، IPPB یا NIV)در یک بیمار با پنوموتوراکس استفاده کرد کنید زیرا آن را به پنوموتوراکس تنشنی ممکن است تبدیل کنید.

گاهی اوقات هوا در حفره پلورال بطور قدامی ممکن است قرار گیرد، به خصوص وقتی که بیمار در حال طاقباز است. این حالت باعث می‌شود که مشاهده سخت‌تر شود زیرا ممکن است یک لبه ریه قابل مشاهده نباشد. مشکوک شوید اگر CXR یک بیمار ونتیله نشان دهد یک ریه ، بخصوص در منطقه تحتانی ، سیاه‌تر از دیگری است و با مبادله گاز غیر بهینه بدون توضیح همراه است.

COPD

در آمفیزم بعلت تخریب بافت ریه، ریه‌ها بیش از حد متورم و سیاه‌تر به نظر می‌رسند. کیسه‌هایی با دیواره نازک ایجاد و به عنوان نواحی سیاه ، اغلب در قله ریه،  ظاهر می‌شوند. در این موارد بر خلاف پنوموتوراکس، لبه ریه قابل مشاهده نیست و نشانه‌های ریه در نزدیک دیواره قفسه دیده می‌شوند(شکل ۲۴-۵).

تفسیر-عکس-رادیوگرافی-قفسه-سینه-08

شکل ۲۴-۵ COPD. هر دو ریه سیاه‌تر از حالت طبیعی هستند به‌ویژه در منطقه فوقانی. لبه‌های ریه قابل مشاهده نیستند. مشاهده نزدیک نشانه‌های دسترسی به کل مسیر به سطح پلورال و قفسه سینه هر سمت را نشان می‌دهد.

خطر: در صورت استفاده از تهویه فشار مثبت در این بیماران، آگاه باشید که احتمال خطر ایجاد پنوموتوراکس با شکستن یکی از  دیواره‌های با دیواره نازک ، وجود دارد. معمولا فواید آن برای بیماران بیش از این خطر کوچک است اما مهم است که با یک پزشک مشورت کنید.

 

امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. منتظر نظرات شما همراهان گرامی هستیم.

 

جهت مشاهده کتاب به لینک زیر مراجعه نمایید :